01 mars 2008

Att trivas i stan.

Min uppväxt, tills jag var 15 år, var i och runt pappas ICA affär i Dalsland. Sedan dess har jag bott mest i städer, som här i Dhaka i 12 år. Antingen är jag miljöskadad eller har Gud gjort något i mig för: ”Jag trivs i stan.” Inte med avgaser, bilköer och ”synden i stan” (den finns ju på landsbygden också) men med att bo i städer och ha uppdraget att se Guds rike växa i förstäderna.

Urbaniseringen är just nu enormt stor och miljoner tvingas in i städerna för att överleva, inte minst här i Bangladesh. För mig som Asienmissionär är den stora utmaning att se församlingar grundas i Asiens många förstäder så: ”… och det blev stor glädje i den staden.” De Glada Nyheterna om Jesus innehåller en himmelsk glädje även om man lever och arbetar i stan. Hälsningar från förstaden Banani i Dhaka genom
Ingvar