05 maj 2008

ED mitt i SwEDen.

Härom kvällen hade vi en trevlig Eds kväll med Lilian & Leif Tybell och Per Kronlid. Ed i Dalsland (kommunen kallas Dals-Ed och har bara 4 840 innevånare) är inte geografisk i Sveriges centrum, men ligger mycket centralt till när det gäller att sända ut missionärer. Jag är tacksam för min uppväxt i Ed, där Gud kallade mig till missionstjänst och där flera, födda i Dals-Eds kommun, inspirerade mig till mission:
Hilda & Albin Sonell, Kongo
Kalle & Inga Messing, Kongo (Inflyttad)
Frank Renström, Indien
Ingemar Martinsson, Slaviska Missionen/Ljus i Öster
Anna Maria Jöngren, Kongo
Agneta Magnusson, Indien, Bangladesh. (Inflyttad)
Per Kronlid, På Logos, Indien, Wycliffe i Nordafrika. Nu är han Missionsföreståndare för Folk & Språk (Wycliffe) i Sverige. När han åkte ut med OM i slutet av 60 talet och början på 70 talet tände han mig verkligen för mission.
Lilian & Leif Tybell, Indien, Bangladesh, Sri Lanka, Vietnam och Thailand.
Rune och Maria Karlsson, Papa Nya Guinea, Bangladesh och Indonesien.
Rune & Birgitta Fredriksson, Japan
Lars-Evert & Emma Wikholm, Nepal

Ytterligare Edsbor, som vi inte haft så mycket kontakt med, har och är engagerade i mission.

Även om vi inte nu bor i Ed så är jag tacksam för mina rötter där och alla Edsbor, som på olika sätt hjälpt mig på vägen. Vi behöver våra rötter annars blir det: No Roots = No Fruit.
Ingvar