18 maj 2008

Vän med klockan! Är det möjligt - nu för tiden?

Jag är nu på en Khmu Gudstjänst och ett 20 tal Khmu har just nu ett gruppsamtal över Lukas 8:1-15. Även om jag inte kan hänga med på Khmu-språket, så blir Guds ord levande och jag styrks.

Visst behöver man ny styrka när man med åren får mer ansvar och flera uppgifter. Man önskar – nu för tiden - att klocka skulle ha mer än 24 timmar per dygn.

Det är lätt gjort att få för mycket arbete och bli jagad av klockan. Man kan också falla in i ett dåligt beteende då man alltid (och till alla) vill säga: ”Jag har såååå mycket arbete.”

Mitt i "för mycket arbete" kan man bli förblindad och börja springa fortare och fortare - i cirklar. Bönen blir då:
”Gud sänd mer arbetare till skörden!”
"Gud sänd mig medarbare som kan varna mig!"

När jag sitter här bland dessa ivriga och tända 20-talen Khmu från Laos går det upp ett ljus: ”Detta är ju bönesvaret. Här finns arbetarna för skörden”. T. ex han som sitter intill mig bor och arbetar i Luang Prabang. En annan bor i Odom Sai, där 8 kristna ledare fortfarande sitter i fängelse.

Va bra jag tog mig tid att gå hit till Khmu Gudstjänsten idag, så jag kan bli välsignad av att välsigna dem och delegera till dem. Det går mycket lättare att vara fler och att ta raka vägen framåt och inte jaga i cirklar, där man sliter ut sig själv …. och andra.
Ingvar