03 mars 2009

Omsorgsgivare i 3 steg.

Tack alla ni som uppmuntrar mig: Att Kämpa På! Jag gör nu så mycket sjukgymnastik jag orkar och läkaren säger att jag kan ”Gå Hem” på torsdag. Det skall bli underbart. Detta med katastrofer, och att vara omsorgsgivare (Caregiver) ger mig nu (som mottagare) många nya lärdomar. Jag ser 3 stadier i att ge och ta emot omsorg:
1:a Stadiet: Att Överleva. Först är jag ett offer och måste ha mycket hjälp från omsorgsgivare för att kunna överleva.
2:a Stadiet: Att Komma Tillbaka till tidigare kapacitet. Att börja återuppbygga. Jag älskar mitt jobb och att höra uppmuntran: ”Snart är du i full fart igen” styrker.

Men när besökare uppmuntrar mig med ytterligare ett steg – då händer någon speciellt där inne i mig:
3:e Stadiet: Att Komma ut Starkare. Att gå igenom allt detta jobbiga – för att ”bara” komma tillbaka till samma nivå – det känns onödigt och meningslöst. Det måste finnas något mer, större, djupare, högre – i en kris! När omsorgsgivare lyfter fram detta - då upplivas hela jag och jag vill inget hellre än att komma genom denna kris starkare. Så att jag ännu bättre kan hjälpa och välsigna andra.
Ingvar