24 april 2009

Ge inte upp!

För Anna, mig och 100 tals miljoner Asiater är motorcykel ett praktiskt och billigt fortskaffningsmedel. MC:n här är ingen nöjes-grej.
Vet du vad: Igår var det dags för mig att köra motorcykel igen, efter 89 dagar. Visst körde jag försiktigt, köpte en ny bra hjälm och höll god marginal till andra fordon. Det kan ju finnas, som den 24e januari en lastbil, som snabbt byter körfil, utan att se sig för! Bra att ha mer marginaler!
Jag gick inte med lätthet tillbaka till att köra MCn, som förorsakade så mycket lidande. Men, mitt beslut, med Annas välsignelse, var väl genomtänkt. Det finns något, eller rättare sagt någon, i mig som säger: ”Ge inte upp – p.g.a. svårigheter”. Sedan flera år har jag tagit ett beslut: ”Problem, är inte Herre i mitt liv.”
Men jag får ju inte vara dum. Jag tar varning och jag vill verkligen inte glömma dessa 90 dagars lärdom.
Vi missionsarbetare är nog speciellt envisa. När något hinder uppstår säger vi: ”Conquer this mountain”. (fritt översatt: Övervinn detta berg!)
Men det är sant, vi också kan då och då känna oss totalt hjälplösa och först tro: ”Nu är det slut. Nu måste jag ge upp”. Men med tacksamhetstårar (jag har svårt att skriva) vill jag åter och åter höra orden: ”Ge inte upp. Det finns en väg framåt”. Tack Jesus att du är en mycket bättre Herre, än problemen. Tack för förbön. Ingvar