08 maj 2009

Hedersgäst

I morse när jag tog Lukas på hans morgonpromenad (ja, egentligen är det lika mycket för min skull), så finner han som vanligt, "ett bord dukat" just för Lukas, en handfull med ben i hans fienders åsyn, som är hundarna i grannskapet.  
När vi fortsatte på vår runda kom jag på mig att meditera på psaltaren 23 och versen som säger : "Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn". 
Väl hemma igen kollade jag upp en enklare engelsk översättning och blev facinerad över fortsättningen:" You welcomed me as an honored guest....." Svenska: Du välkomnar mig som en hedersgäst. Egentligen står det att "Du smörjer mitt huvud med olja", som man i kulturen gjorde för att välkomna en hedersgäst. 
Jesus inbjuder mig som hedersgäst hem till sig. Det har varit mycket enklare för mig att tänka tvärtom: Att inbjuda Jesus som hedersgäst in i mitt hem. Jag är förundrad över att jag är Hans hedersgäst. Du är också en hedersgäst, om du vill! 
Kram
Anna