19 september 2009

....träna de som kan träna.

Denna vecka har varit full av samtal om arbetet i Asien. Oj, oj, oj, va mycket vi gör! Först är jag så glad att jag har öppna dörrar till tjänst. Det är kul att själv växa i kapacitet. Men …. det är ju inte målet att jag skall slita ut mig, med allt jobb som jag måste göra.
Det är roligare när man kan träna andra som kan göra jobbet. Anna och jag förbereder oss nu på att nästa vecka ha 3 olika seminarier i Indien. Man blir så glad när man ser att de man tränar kan växa i kapacitet – och göra jobbet.
Men …. inte bara att jag lär dom att göra jobbet. 2 Tim 2:2, har en mycket vidare vy på detta: ”…anförtro åt pålitliga människor, som i sin tur skall bli utrustade att undervisa andra”. Det är viktigt att ha med sig alla 3 nivåerna:
a) Jag kan själv göra jobbet. (Personlig tillväxt)
b) Jag kan lära upp mina medarbetare så de kan göra jobbet (Medarbetare tillväxt)
c) Jag kan lära de som kan lära andra.(Multiplications effekten)
Anna och jag ser framemot att tillsammans, de kommande 9 dagarna i Kolkata, ha med a+b+c. Punkt c ger ett fantastiskt perspektiv! Ingvar