29 november 2009

1a Advent och hur mycket och var vågar jag lysa?

Igår tog vi fram vår adventsstjärna och vår adventsstake som nu lyser för oss här inne, men också alla som passerar vår bostad här i Chiang Mai. Hoppas många ser det och frågar vem som bor här och vad detta betyder.
En fråga man alltid har när man lever och arbetare i ett ”onått” område är: Hur mycket av det kristna livet är bra och säkert att lysa ut? Kan man lysa var som helst och kan man sätta ljuset hur högt som helst?
Som mission så brottas vi ofta med att hitta rätt balans, när det gäller säkerhets aspekt på arbetet. Igår och idag har vi några kollegor samtalat mycket om detta. En sak är säker och det är att jag inte kan lägga någon annans säkerhetsribba. Man måste alltid respektera var och ens val av sin frimodighetsnivå. Men nog behöver denna värld mer och mer himmelskt ljus. Och man måste hålla ett öga på: Vad blir frukten?

I morgon behöver jag ökat himmelsk ljus. Jag skall in 24 timmar på sjukhuset för en ljumskoperation. Tacksam för förbön. Jag har verkligen ingen lust att ligga på sjukhuset igen men, eftersom jag har mer och mer problem med ett bråck på höger sida, skall det bli skönt att få det reparerat.
Ha en fin och ljus advent. Ingvar