26 december 2009

2 journalister och min farmor om bön

Författaren och journalisten Stig Hällzon sände oss på julafton en julhälsning via E-mail. Han hänger med, inte minst i förbönstjänst. Stig skriver:
”Det är så skönt att be varje dag
för de människor
som Gud lagt på mitt hjärta”.


Jag sitter idag Annandag Jul 2009 och kommer ihåg min farmor som blev närmare 100 år gammal. Hon sa många gånger på slutet av sin livsvandring: ”Jag vill flytta hem till Gud!” Vi svarade henne: ”Men du behövs nu här för att be för oss! Och då sken hon upp och sa: ”Ja jag ber för er och alla mina barn & barnbarn varje dag”. Den uppgiften är verkligen skön … och värt att leva för, även vid närmare 100 års ålder.

Jag läser nu boken OMVÄND av Göran Skytte (Libris). Flera gånger tar han upp bönens betydelse och Guds tilltal. Tidigt i boken berättar denne välkände journalist om en söndagsgudstjänst på Radio, nov 1992: ”Jag kommer inte undan den avslutande bönen. Det är en bön för Sveriges journalister. ”Vi ber för alla redaktörer och medarbetare som sysslar med och bär ansvar för massmedia. Uppfyll dem med sanningens och rättfärdighetens ande …… ” (Sid 31)

På nästa sida skriver han om en kvinna som säger: ”Jag och min man fick en kallelse för flera år sedan att be för dig. ....…. Vi tackar Gud för att han leder dig och använder dig. Gud välsigne dig.”

Tack alla ni som upplever att det är skönt att varje dag be för oss, som (vad vi förstår) Gud lagt på era hjärtan att be för. Ingvar