19 januari 2010

Invigning & Långkalsonger

Invigning
I söndags hade vi äntligen invigningen av Tree of Life's nya lokal. Sån't är viktigt i kulturen här. Flera av organisationerna o församlingarna vi samverkar med hade sänt sina representanter. Pastor Sidney som är med i vår styrelse, och Sue Hunt Ledare för Living Waters Thailand bad för verksamheten och arbetet och lokalerna. Det är ett privilegium att ha fått förtroende, brett över samfundsgränser, att få vara med att hjälpa dem som har en jobbig bakgrund.

När jag lyssnade på Ooy(Sirirath), ledare och samordnare, och hon berättade om de olika programmen och aktiviteterna, kom jag att tänka på för 20 år sedan, när vi lämnade Bangladesh kom en sjuksköterska fram till mig och sa: '' Jag hade en dröm att du arbetade i en stor vit byggnad, och jag såg att du befriade människor ur deras fängelser.'' Ja vi är kanske inte i det arbetslaget som räddar människor ur deras fångenskap rent fysiskt, men många av dem som kommer till oss är innestängda i sin själs fängelse med mycket sorg & skam och längtar att komma ut i frihet, andas frisk luft och få helande för sina tilltufsade 'vingar'. För dem att få möta människor som älskar dem och accepterar som de är blir ofta det första steget till förvandling. Det finns ingen större glädje än att se dem börja flyga.
Långkalsonger
Nu har jag vinkat av Ingvar på flygplatsen. Han var laddad med långkalsonger och Goretex jacka, allt inhandlat i export affären. Det är första gången på 35 års missionstjänst som han frivilligt åker hem mitt i smällkalla vintern. Våra kroppar är inställda på värme. Det känns som vi måste gå på vattnet, denna gång för egen del. Men Jesus är där oxå. Kram Anna