18 februari 2010

Hinner jag med att vara en god mentor?

Jag gillar att få rundbrev. Idag fick jag ett från Lars i USA som han kallar: Mentoring Moments. Jag gick-och-klippte-mig idag och när jag satt där under saxen, frågade jag mig själv: Är jag en god Mentor? Har jag över huvudtaget tid att vara en Mentor?
Livet, med åren får inte bli så stressigt att man inte är mänsklig och har inte tid för Mentorskaps relationer. Jag känner tydligt att jag behöver kombinerar mer mentorskap med andra uppgifter. Lars Dunberg har gett 12 viktiga principer som han lärt sig under sina år som företags- och missionsarbetare. De är:

1. Ledarskap utvecklas dagligen, men inte på en dag.
2. Se visionen framför dig även om sikten är skymd.
3. Investera allt du kan i andra.
4. Bara trygga ledare kan ge sin makt till andra.
5. Man följer ledaren innan man följer visionen.
6. Att leda innebär att gå i spetsen för förändringar:
7. Att leda innebär att ta risker och lära sig av sin misstag.
8. Ledare drivs inte bara av fakta utan av sin intuition.
9. Framställ de andra som hjältar så vinner alla.
10. Var övertygad om vem du är, när trycket kommer från alla håll.
11. Det är dags att byta när det slutat vara roligt.
12. Guds ledning och välsignelse är en viktig beståndsdel i beslutandet.

Jag hoppas jag kan vara en aktiv mentor för fler än jag är medveten om. Även om jag har fullt upp med massa jobb. Ingvar