16 juni 2010

"Så länge ögnonen läcker så svullnar inte huvudet" Del 2

Annas blogg 14:e juni talar. Så rätt, men samtidigt, så svårt. Vi ser varandra, men …… läcker våra ögon? Att trycka ner sina egna sorgetårar är inte hälsosamt. Inte heller medmänsklighetstårarna.

Här i Sverige, mitt i det svenska samhället finns mycket trevligt och bra, samtidigt som det finns murar och stora behov – så nära. Ensamheten är nu en stor folksjukdom.
Där i Asienarbete finns många utmaningar med mycket specifika behov och välsignelser – långt där borta. Dessa kommer till mig varje dag. Och som jag försöker jobba med, nästan som när jag är i Asien.
Både Här & Där - låta mina ögon ”läcka”, samtidigt, är en stor utmaning. Jag tror vi är många Svenskar som på olika sätt lever just nu i den situationen.
Men hur vi (var och en) får dessa 2 att fungera samtidigt i en hälsosam livsstil – det är en spännande upptäcktsfärd. Oj da….. nu måste jag från denna sommarstuga på Tjörn, engagera mig i flera projekt och personal i Asien, innan vi skall till en äldra missionskvinna på Holmen. Ingvar