07 juni 2010

Sverige - i relation med andra

Jag är glad och tacksam för att vara svensk. När man möter andra nationaliteter kan man ibland höra tråkiga och negativa kommentarer om oss svenskar. Visst finns det de som missköter sig. En gång ”härjade” 2 onyktra män på väg till Kambodja. Men när jag, på svenska, sa till dem: "Nu, skäms jag att vara svensk", lugnade de sig.

Men oftast blir man mycket uppskattad som svensk. Inte minst i Asien.

Anna och jag har idag besökt Baptistkyrkan i Vänersborg. Trevligt och uppmuntrande att fira gudstjänst och vår Svenska nationaldag, med så många från olika länder.

Vi lever i en värld där relationer mellan folk och länder växer. I många sammanhang, ut över världen, har Svenskar ett fint ”rykte”. Det påstås att vi kan förena och lösa gemensamma problem. Men fortfarande har vi mycket att lära. Min önskan och bön är att fler Svenskar kan välsigna världen på många sätt, inte minst med evangelium, det glada budskapet. Också jag som svensk missionsarbetare vill inget annat än att välsigna nationerna, mitt i samhället, mitt i familjen och mitt i församlingen. Gud välsigne Sverige - i våra relationer med andra. Ingvar