17 september 2010

De äldre - vilken tillgång.

Jag älskar att vara tillsammans med barn, ungdomar, medelålders och äldre. Men just nu ”…flödar mitt hjärta över av sköna ord…..” om de äldre. På något vis fick jag redan från min barndom med mig mycket gott från äldre omkring mig. Även om jag saknar min pappa och min mamma mycket, finns det många andra äldre som förgyller mitt liv.

I förra veckan besökte jag Rune G. (89) i Aneby. Han är en av inspiratörerna bakom; Ge För Livet (Bröd till Bröder), och mycket mycket annat. Rune flödar över av inspiration för mission. Han lever med som aldrig förr, men säger att han vid årsskiftet skall trappa ner … till heltid. Rune frågar specifika frågor om arbetet och ….. har nya friska tankar och visioner för framtiden.

I helgen bodde Anna och jag hos Karin B. (80) i Kvarnsveden. Hon har stor vishet och kärlek till Guds Rike. Hennes livserfarenhet och vandring med Gud och människor, flödar över. Vi lämnade Karins hem - välsignade.

Barn, Ungdomar, medelålders och äldre, alla har något att ge varandra. Alltid. Hela livet. En sak jag märker är att äldre pulserar med och värdesätter både Mission och den lokala församlingen.

Även om en del äldre inte kan höra allt, säga allt och göra allt, så har de något värdefullt att ge oss, som vi behöver idag. Ingvar

(Kortet på Rune och mig togs sommaren 2009)