12 november 2010

Farligt med Känslobortfall

Åter har jag varit i Lepra projektet i Tamkuhi Road, Seorahi, Kushi Nagar, UP, Indien och åter har jag skakats om ”där inne” av dessa leprasjuka. De lider fysisk, men också mentalt och socialt därför att de är ”stämplade” i samhället. När man slår på ordet Lepra kan man bl. a. läsa att den finns i 2 former: Tuberkuloid lepra ….. enstaka hudområde, där känseln är nedsatt. ….. eventuellt orsaka förlamning och känselbortfall. Lepromatös lepra --- stora delar av huden angripen, …..knutlika hudförändringar …. drabbar också fler nerver, varför känselbortfall och förlamningar kan bli betydande.

Först är det troligtvis befriande att det inte gör ont, när man bränner sig eller skär sig på en kniv. Men konsekvenserna är förödande.

Jag är tacksam vi kan hjälpa leprasjuka i Indien. Sanjeev och de andra i projektet har friska händer och gör ett fantastiskt jobb med att hjälper sjuka händer och fötter. Men också är jag tacksam att jag har fungerande känselnerver. Besöket till Lepraprojektet aktualiserade åter för mig att känselbortfall (andligt, kroppsligt eller själsligt) är farligt. Ingvar