28 november 2010

Jesus, mitt LJUS

Jag sitter här och försöker samla ihop mig efter Thailands resan.
Man lämnade ett Sverige som fortfarande kämpade emot en ankommande vinter. Folk kompromissade fortfarande med blandade sommar och höstkläder. Man strävade efter att fånga solens strålar.
Jag kom tillbaka till full vinter, alla är klädda i svarta vinter kläder-som om man vore i sorg att sommaren är död och ljuset svunnit. Det är väl att det finns ett advent- även om många inte vet varför, men det kommersialiserade ljus tändandet hjälper den stackars svensken att få sitt mörker skingrat, om än med några stearinljus eller 7 armade ljusstakar och advents stjärnor i fönstren.
Själv har jag problem att veta vad jag kan blanda för vinter kläder från min sista vinter i Sverige med ev. nyinköp. Imorse kapitulerade min jetlag hjärna inför att försöka få ihop något i klädväg för att vara godkänd i alla fall i mina egna ögon och kanske i andras. Valde att stanna hemma. Färger som inte matchade, kapplängden fel, skorna anno 5 år tillbaka, och jag orkade inte ta mig igenom med seger. Imorgon har jag nog koll på min värld igen. Men idag stannar jag under ull-pläden med många värmeljus tända och väntar på att min själ ska vara samlad så att jag kan tänka rationellt och lösa både kläd koderna och finna styrkan i Honom som är mitt LJUS i mörkret.
Kram Anna