20 november 2010

Utsänd ....... att Resa Rent.

Många reser nu för tiden p.g.a. många olika orsaker. I missionärsuppdragets natur ligger det att bli utsänd, gå över gränser och nå de onådda. Då måste vi ju resa, som Gudsrikets Ambassadörer. Några råd att resa rätt, hälsosamt och rent är:

  • Att planera resorna bra, inte minst tillsammans med de nationella i landet. Marginaler behövs här och där och en stor portion flexibilitet. Att vara ute i sista minuten kan bli dyrt och frustrerande för alla.
  • Att ha 100% kontakt med de lokala kristna. Med åren kan man tro sig känna vägen och man kan tycka det är enklast att klara sig själv. Men att resa på egen hand är farligt. Att bo med de nationella ledarna är alltid bäst.
  • Att Resa Rent. Det finns många rövare (Luk 10:30) längst vägarna också nu för tiden. Tjuvar som vill stjäla från oss: andligt, själsligt, moralisk och även fysiskt. Det enda sättet att Resa Rent är att vara totalt ärlig, transparant och vara ”Accountable” längst vägen både inför Gud och människor.

  • Att ha ett lokalt SIM kort. Så fort jag landat i ett land, köper jag ett lokalt SIM kort till min mobil. Så ringer eller SMSar jag 2-3 lokala nationella ledare, Anna och min chef så alla kan nå mig när som helst. Mina barn och mina arbetskamrater kan läsa på mina mail vilket mobilnummer jag har var jag än är. Att sända korta SMS till Anna längst vägen känns gott. Inte minst en God Natt SMS-kram.

    Det är uppbyggligt och ett skydd för mig och alla, att Resa Rent. Ingvar