29 december 2010

Vem bestämmer människans värde

Ibland tror vi att vi redan är färdiga med våra värderingar i livet. Mycket får vi från vår uppväxt och omgivning. Livet är också en skola och våra värderingar sätts på prov. När man tror att de är orubbliga så är man med om saker som kan skaka om och man tappar fotfästet och våra fötter letar efter fast grund.

Vem är jag som ifrågasätter en makes överflödande kärlek till sin medvetslösa hustru, vecka ut och vecka in, månad ut och månad in. Vem tror jag att jag är när jag dömer någon hopplös eller någon inte värd att slösa energi på. Om jag sätter mig över livet, så sätter jag mig i en position som inte är min utan tilhör Gud.


Jag letar mig till den fasta grunden: Att Gud älskade världen, så mycket att han sände sin son Jesus, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha ett evigt liv. Gud älskar det som var förlorat, Gud söker de förlorade, Gud älskar den hopplöse Gud älskar den som i sig själv inte tror sig ha något värde. För Gud har varje individ ett värde, född eller inte ännu född, medvetslös eller döende, frisk eller sjuk, stark eller svag, arbetare eller pensionär. På hyllan står det : ‘’Fast pris’’ (=oprutbart). På prislappen står det: ‘’ovärdeligt värde’’ och på stämpeln tvärs över ‘’livet’’ står det ‘’Köpt & Betald’’ med Jesus Guds Sons Blod. På oss står det aldrig '' Halva priset'' eller ''Rea på Rean'' !


Detta är gott!!! Kram Anna