04 mars 2011

En hjälte är mördad

För 4 månader sedan träffade jag Pakistans enda nuvarande kristna riksdagskvinna och hennes man. De hjälpte båda till i vårt översvämningsarbete. Hennes man följer henne, nästan som livvakt.
Det är med stor sorg som vi nu fått nyheten att Pakistans ende kristne minister: Minoritetsministern Shahbaz Bhatti är mördad. Denna video är talande.
http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-12620506
Det sägs om Bhatti: ”Han ville att budskapet skulle nå ut i arabvärlden och i den muslimska världen, att bara förlåtelse kan leda ut ur den spiral av ondska och våld som man nu befinner sig i”.
Vi jobbar för att förlåtelsens kraft skall fungera mellan människor & folkslag och att de kristna i våra olika missionsländer skall bli mer aktiva i samhället. Men det är tyvärr inte lätt i länder som Pakistan. Här har hädelselagarna 295 B och C och 298 A, B och C missbrukas inte bara mot kristna, utan också mot andra muslimer. See: http://www.rationalistinternational.net/Shaikh/blasphemy_laws_in_pakistan.htm
Vad jag själv upplevt är att de kristna i Pakistan är mycket mycket försiktiga så de inte skall häda Mohammed, Koran eller Islam. Så det är uppenbart att lagen missbrukas.

I morse gick jag längst Järnvägsgatan i Örebro och tittade på bilar och upp på hustak och tänkta: ”Jag kan gå här, utan rädsla för att bli skjuten”. Men också: ”Vågar jag skriva detta på bloggen med risk att inte få visum nästa gång jag skall till Pakistan” Jag kan ju bli anklagad under lag: 295-C. Ingvar