11 mars 2011

Långsiktigt och ….. helt plötsligt en Tsunami i Japan

Jag började på en blogg om långsiktighet och hållbarhet. Om hur viktigt det är i mission att få tag på bra ledare och satsa framåt. Ja det finns massor med underbara duktiga ledare att samarbeta med. Och plötsligt kom nyheterna: ”….8,9 på Richterskalan. Det är den kraftigaste jordbävningen i Japan på 140 år.” Oj vilka bilder. Jag ringde omedelbart Owe A. som nu är i Chiang Mai och som står i nära kontakt med alla EFKarna och våra systerkyrkor i Japan.

Jag har sett att evangelium hjälper oss att ha både ett gudomligt evighetsperspektiv och ett aktivt engagemang här och nu. Oftast hör jag i Asien: ”När katastrofen kom, var det de kristna som kom för att hjälpa oss.” Där Guds rike växer fram finns en aktiv beredskapsplan, mitt i det civila samhället. Man sitter inte förlamade och klagar på staten, eller på FN, som …. skall fixa alla katastrof. Man får inte heller olycksfobi, utan man får en gudomlig aktiv medmänsklighet.

Jag tittade just ner mot havet och upp mot berget. Vi bor 200 meter från havet och 3-4 meter över havets yta. Och tänker på Tsunamin dec 2004. Bilden är från Sydindien jan 2005. En sak är säker: Att ge upp här och nu är verkligen inte svaret. Ingvar