05 juni 2011

Ett Ord på vägen

För många år sedan sa Calvin Olson i Bangladesh: ”Kom ihåg BBB”. (=Bible Before Breakfast). Jag följer inte alltid hans goda råd, men ….. när jag än läser Guds Ord styrker det mig på vägen.
I tisdags morse när min bror Rune och jag skulle äta frukost i UB (Ulan Bator) så öppnade jag bibel och …… blicken föll på Apg 8:31. Förstår du vad du läser? Svaret blev en motfråga: Hur skulle jag kunna det, om inte någon vägleder mig? Fortfarande brinner orden i mig: Om ingen vägleder mig. Jag slog på ordet Guide och fick:
1. VÄGLEDA
2. GUIDA
3. VISA VÄGEN
4. STYRA
5. HANDLEDA
6. LEDA
7. LOTSA






(Kamelerna frågar: Vart skall vi gå?)


Inför varje söndag kollar jag alltid upp vad som är Dagens Text. Idag är det ”Hjälparen kommer”. Tack Gud att Hjälparen Den Helige Ande har kommit för att hjälpa oss;
a) Själv göra jobbet.
b) Vägleda andra att göra jobbet.
c) … som, i sin tur, kan vägleda andra.
Jag måste fråga mig: Gäller detta just nu speciellt för Mongoliet? Ingvar



PS. Det var mycket trevligt att ha brorschan Rune med på resan. Han var mycket intresserad och ... tog många toppenbilder.