30 september 2011

Allt är inte Svart Vitt

Vattnet har ökat några cm i natt. Men, allt är inte Svart Vitt. I varje katastrof ser jag mönstret:
a) Först anklagar vi Gud för det onda och allt det vi inte förstår.
b) Men sedan upptäcker vi solen, det vackra, andra människor och Gud själv, som finns där också. Jesus är ju med i båten, mitt i stormen.



c) Och .... så känns det bäst att ställa upp och hjälpa andra.

I går och idag har jag sett att livet har många underbara färger och mycket vackert att ge, även mitt i en översvämning. Mitt i det smutsiga vattnet har jag mött flera trevliga grannar, som jag inte pratat med tidigare.

En flicka på Soi 3 (där vi har Asien Region kontoret) blev glad i morse när jag ville ta ett kort på henne. Hon gjorde helt spontant segertecknet. Och log. Om det var det världsberömda Thai-leendet som kom fram, eller …..... inte vet jag. Men hon var inte full av fruktan eller oro, det såg jag. Kanske var hon helt enkelt: Glad.

Glädjen och allt annat gott som Gud ger oss är starkare än det smutsiga vattnet utanför min dörr. Och vi får inte glömma: Det finns många torra gator i Chiang Mai också idag.

Jag är glad att Jesus är med i Båten. Men också speciellt glad för att Anna är med på tåg och flygplan i dag. Och hon kommer hit i morgon. Ingvar