24 september 2011

Medlemsomsorg - ett vackert ord.

Jag skrev häromdagen i ett mail ordet: Medlemsomsorg och fick som svar: ”Och Ingvar, medlemsomsorg .... det är ett vackert ord! Det ska jag använda!

Personalvård för anställda och Socialvård för medborgare är bra men det känns inte som det räcker nu för tiden. Alltför många ”ramlar mellan stolarna” och …… resurserna för dessa är begränsade. Också här i Asien har vi för stora behov och för små budgetar. Skall vi ge upp?

Nej, det finns ett vackert ord! Det kan vi använda: Medlemsomsorg. Och vi har det ju redan i vår tro, i kyrkan och i mission.

Vi jobbar nu med en verksamhetsplan för vårt arbete i Asien 2012. Och vi kan göra mycket. Vi är glada för de resurser som står till förfogande för att ge utbildning, sjukvård, församlingsplantering, mat, skolgång, utveckling, jordbruk etc. Vi hjälper: Hand till Hand och Behov till Behov.

Men vi kan också vara mycket. När jag besöker och deltar i våra olika projekt ser jag tydligt hur Medlemsomsorg finns där. De kan gråta och ge en kram: Hjärta till Hjärta. Men mer av den valutan behövs.

Mannen, på bilden nedan, som låg 2009 på ett sjukhus i Asien fick mycket medlemsomsorg. Han påstår bestämt:

"Jag är glad att de var ledsna".

















Medlemsomsorg värderas i en special valuta, som behövs mer av i dagens värld. Det fina med den valutan är att den fungerar där inne, men ..... den är högst smittbar till de som lever i periferin, så även de kommer att säga: Den skall jag använda. Då upplever världen Guds kärlek. Vet du, jag blir så glad när jag skriver detta så jag får glädjetårar. Ingvar