16 januari 2013

Mission & Byggnader

Stefan S. skrev en bra blogg 130113 ”Vad ska man ha en kyrkbyggnad till?” http://www.stefansward.se  Han avslutar med att kyrkobyggnaden skall vara: 
En missionsstation där troende kan utrustas för att sedan sändas ut i samhället och ut i staden.

Vi missionärer brottas ofta med frågan om vi skall satsa på  byggnader eller inte. Något enkelt svar finns inte. Jag ser här i Asien både ”döda” och ”levande” kyrkobyggnader och missionsstationer.                                                                      

Just nu jobbar jag på att utveckla ett nytt pionjärarbete här i Thailand och då är en av frågorna: Är byggnader bra eller dåliga för att församlingsplantering skall få fart?

En del förespråkar byggnader, en del inga byggnader. Jag är inte Svart-Vit utan tror det finns en Gyllene medelväg. I have a dream sa Martin Luther King den 28 Aug 1963. Då var jag bara 13 år. Nu måste jag säga: I have a dream att Guds rike skall växa i full harmoni mellan de etablerade Kyrkorna och de kristna i samhället. Ingen rädsla, ingen avundsjuka bara välsigna varandra och samarbeta.
Det viktigaste är att Guds närvaro är där. Då kommer vi alla att känna oss hemma oavsett byggnaden. Stefans blogg var: kreativ och uppbyggande. Jag började tänka och be Gud hjälpa mig att ha rätt hållning till byggnader här och nu. Visst kan vi använda byggnader bara Gud är i centrum. Då finns det plats för människor, ja alla människor. Ingvar