13 januari 2013

Utsäde och andlig färsk mat

Idag predikade pastorn en gammal predikan. Den var biblisk och ”bra mat”. Men jag har hört den förr. Den var inte, som jag upplevde den; färskt varm och ny mat. Men knäckebröd är ju också mat.

Min lösning denna morgon var att höra med ena örat på talaren och andra örat på Guds tilltal. Och … Gud själv hade mycket färsk härlig mat denna morgon. Ett gott råd: Om du hör mig ta fram gammal ”skåpmat”, lyssna mer på Guds röst än på mig. OK!

En annan typ av utsäde.
Jag har mött flera kristna under årens lopp, som senare dött som martyrer, fängslats, försvunnit eller fått en ”mystisk” död. Alltid blir första bönen: Gud varför?

I fredags begravdes Pakistan Missionärern Birgita A. i Sverige. Titta på denna:

http://www.facebook.com/home.php?ref=hp#!/photo.php?v=4588120093577&set=vb.1009295115&type=2&theater

Jag brukar säga: Bäst att skiljas som vänner: En vacker dag (eller efter några år) behöver vi kanske jobba tillsammans igen. Och då är det bra att inte ha massa ouppklarad och onödig barlast. Jag kanske skall börja tillägga: Bäst att skiljas som vänner: Vi kanske aldrig möts igen. Jag sa hej då till Birgitta A. i Lahore den 26e oktober, utan tanke på att hon skulle bli martyr 38 dagar senare.

Även om vi inte förstår är dock ett säkert: Dessa martyrers blod är inte till spillo. Prästen Tertullianus som levde mitt under förföljelsetiderna (omkr år 200) skrev: ”Martyrernas blod är kyrkans bästa utsäde.”

Även om vi inte förstår det …. behöver Pakistan mycket mer utsäde; Färsk varm och ny andlig mat. Ingvar