15 juni 2013

Hur kommer det nya att se ut?


Se bakåt: I snart 24 år har jag jobbat med EFKs Asien Regionkontor. Under de första 10 åren var Anna och jag Resurspersoner i 7 länder. Vi var ”bönemissionärer” men också predikade och undervisade. Att komma nära de nationella ledarna, uppmuntra dem och hjälpa dem, blev  tongivande. Att vara en ”Missionary-Servant-Leader” där vi hjälper de nationella, inte tvärt om .... är bäst.

Så blev jag områdesmissionärer i 7 länder (inte alla 7 samtidigt): Pakistan, Indien, Bangladesh, Laos, Thailand, Taiwan och Mongoliet. Vilka enormt givande nästan 14 år.

Nu: I morgon åker vi till en kyrka i Bangkok, sedan till Covenants Årsmöte i Pranburi och till vår nya arbetsplats Ubon.
Se framåt. Ja, Ubon Ratchathani kallar. Vi skall nu förbereda ett nya EFK Pionjär arbete där. Utmanande och spännande. Jag var erbjuden att ta med mitt skrivbord (detta inköptes vad jag vet av Elise Sanfridson 1991) men nu väntar ett nytt. Hur kommer det att se ut? I ett församlingsplanterings arbete behövs skrivbord...... men det är inte det viktigaste. Ingvar