30 augusti 2013

In-Service-Rest

En kvinna fick i förra veckan en hjärtattack. Hon fick akut behandling och efter några dagar på sjukhuset blev hon hemskickad med orden: ”Åk hem och vila upp dig, så vi kan ge dig mer behandlingar”.

Dessa ord har klingat i mig de sista dagarna. Mitt i alla krav och mycket ”snurr” (inte minst så här års) behöver vi en: In-Service-Rest = Vila - mitt i jobbet.

Vi brukar tala om In-Service-Training = utbildad på jobbet. Men nog måste vi också ha In-Service-Rest = Vila på jobbet, som ger en himmelsk harmony och frid, mitt i vardagens stress och utmaningar.
Många utmaningar står framför oss och då och då tänker vi: Hjälp, hur skall detta gå? Oron försöker ta kontroll. Men samtidigt hör vi Gud säga:

”... ett löfte att komma in i Hans vila står kvar.”
”Alltså finns det en sabbatsvila kvar för Guds folk.”

Ja detta behöver jag. Mitt i planering av att flytta och starta upp ett nytt pionjärarbete i Ubon finns det en Guds sabbatsvila. När jag i olika sammanhang har berättat om Guds tilltal, tidig söndag morgon den 24e mars 2013 i Ubon säger folk. Det behöver jag!

Orden som kom 2 ggr till mig med en tydlig röst (jag trodde först någon stod i rummet) var: You walk – I work. Men jag var ensam i rummet och förstod.... det var Gud som hade en hälsning till mig.
Jag acccepterade Guds tilltal och fick frid i mitt hjärta. Men vila är en färskvara, som ständigt behöver förnyas. Nu behöver jag också nattens vila. God natt. Ingvar