22 februari 2014

Ledare behövs....

I EFK står vi nu i en process att välja ny Missions Direktor och ny Biträdande Missions Direktor. Många ber, samtalar och vi hör Gud säga: " Jag vill ge er herdar efter mitt hjärta, och de skall föra er i bet med förstånd och insikt. (Jer 3:15)
Inom EFKs Missionsarbete jobbar vi ständigt med
1) Vilken Församlings/Missionsstruktur är bäst?  
2) Vilken ledarstil är bäst?
och 3) Vem kan göra jobbet?

Tidigare var det naturligt att man formade samma församlingsstuktur som den man själv kom från för att hjälpa de nykristna. Då blev det i de flesta fall organiserade Samfund.  

De senaste åren har vi missionärer mer och mer sett att Samfunds-exporten inte är kreativt. Det bästa är att de nationella församlingarna själva får frihet att utveckla sin församlings och missionsstruktur. Nu formar de lokala församlingarna själva olika typer av samarbeten i Nätverk och i Rörelser. Intressant att röster nu höjs i Sverige: 
".... att skrota samfundet och utvecklas i riktning mot att bli en rörelse".
Jag "..... skissar på en vision som vi kan samla EFK omkring. Att bli en missionsrörelse för att missionera Sverige."
Bra  att EFK vågar samtala om och planera för en mer utpräglad församlings och missionsrörelse både i Sverige och i andra länder. Detta är vad vi redan jobbar med i våra missionssammanhang. Kanske det är dags att vi nu blir en Missionsrörelse som innehåller 2 tydliga verksamhetsgrenar: En gren: Mission i Sverige och en gren: Mission i andra länder.
Jag skulle mycket gärna vilja vara med på EFKs Kongress i Falun 1-3 maj 2014 men det går tyvärr inte. http://www.efk.se  Vi har här i Ubon just börjat jobba med ett nytt Nätverk:  
Jag är 100% säker på att Guds löfte gäller även 2014 för EFK: "Jag vill ge er herdar efter mitt hjärta, och de skall föra er i bet med förstånd och insikt".
Spännande att pulsera med i Församling och Mission. Ingvar