04 december 2014

Född .....

Vi gläds för Anna Kie Smith (vårt 7:e barnbarn) som föddes i Phnom Penh 29e Nov klockan 23:35 och vägde 3.62kg. Högt älskad av oss och inte minst sina 2 bröder. Se:
 
 

Igår följde vi Regeringskrisen i de Svenska nyheterna. Det var tråkigt att se hårdheten och ”krigs-andan” som rådde. Också, pga ”att marknaden” inte gillar denna regering så dalar Svenska kronan och vi får mindre lön och mindre pengar till projekten. Vår bön är att det skall födas fram många politiker som har fridens ande.

Som missionär och pionjärarbetare kommer man ofta rakt in i ett stora KAOS. Och man ser tydligt att Gud har satt oss just här för att vara del av problem lösningen. Bill säger det mycket bra i: https://www.facebook.com/video.php?v=10152866551815930&set=vb.54641600929&type=2&theater  
”Du är född…. för att lösa problem”. Då ser jag 2 typer av problemlösare:

Typ 1. Jag har erfarenhet, kan och vet hur man skall lösa detta problem. Jag vet vad som är rätt eller fel. Jag har svaret. Bara ni följer mig, blir det bra.    

Typ 2. Jag ber för folk och låter Guds kärlek regera genom mig. Vi söker Gud tillsammans och jag vet att Gud har kapacitet att tala och leda dem.

För oss innebär detta:

Typ 1. Missionärer blir mycket svart vita och blir domare över de nationella. De Nationella behöver då missionärer för att få veta vad som är rätt eller fel och för att styra med kontroll.

Typ 2. Missionärer blir mer en syster en bror. Missionärer sätter sig inte över och blir domare över de nationella utan .... en Couch. Man kan säga: ”Grunden är att det är personen (=de nationella) själv, som själv sätter mål som känns relevanta för att själv i sin situation och att coachen (=missionären) hjälper personen att själv finna lösningar och möjligheter”.

Under våra 14 månader i Ubon/Pakse har många kommit till oss med sina problem för att söka hjälp. De önskar då att vi säger vad som är rätt eller fel. Vem som har syndat och vem som är syndfri. Men vi fick från början här Guds hjälp att inte bli domare ”över levande och döda”. Och vi har redan sett många fantastiska under när folk kommer tillbaka dansande och jublande över vad Gud tillsammans med dem har gjort i och runt dem.

Imorgon är det Fars dag och Kungens födelsedag:

Han är högt älskad av folket. Bed för de som styr Thailand.

Önskar dig en ljus advent där …. många runt dig och mig själva upplever ljuset i dem. Ingvar