18 september 2015

Vem Styr?

Då och då är det bra att se helhetsbilden. Ta sig en: Bird-eye-view.

  • Först blir vi tända, känner ivern och Guds kallelse. Och Gud öppnar dörrar. “Herren är min herde …. han för mig till vatten …. han leder mig på rätta vägar …. Ps 23. Som missionär går vi in i nya uppdrag, utan att alltid veta om allt skräp som finns bakom, som ligger under och som vill styra människors liv.
  • Så kryper alla behov fram och ..... man vill bli den store Fixaren. Jag är stark och kan hjälpa dig. Min ”Drive” är stark.                                                                                                            
  • Men Problemen börjar styra. Också här i Isaan är det många som känt: Gud ledde oss hit men .... problemen ledde oss härifrån.
  • Den Onde. Man blir mycket förvånad när man hör en del här men också svenskar som måste åkalla den onde och beskriver den onde som boende i dem. Man åkallar Satan i dem för att han skall leda och hjälpa dem. Burr. Han är en grym Herre och han vill jag inte jag ha vid rodret.
  • Orden ringer i mig: Glöm aldrig att "Herren är min herde ....". Jag kan leda dig hela livet... var du än är.   
"Idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar....” Jag kan se problem och gråta med de som gråter, men problemen får inte ta makten över mig. De får inte ta plats i förarsätet. 
                                                  
Herren Jesus är min herde så jag i livet kan:

Ingvar