21 november 2016

... ett unikt uppdrag.

Vanligtvis så har man ett jobb som man själv under en tid utför på bästa möjliga sätt. Visst finns det överallt olika nivåer av teamarbete och samarbete med andra. Några jobb, som att vara lärare, är att undervisa andra, men ..... knappast med målsättningen att en av eleverna skall så snart som möjligt ta över lärarens plats.

En pastor eller en evangelist i Sverige undervisar, uppmuntrar, delegerar och är en herde i församlingen till tjänst, men (vad jag förstår) jobbet innehåller inte målet att någon i församlingen skall så snabbt som möjligt ta över som pastor eller som evangelist.

Men vi missionärer har ett unikt uppdrag. Som ung missionär hörde jag påståendet: ”Jobba dig överflödig”. Först kändes det skrämmande: ”Vad skall jag då göra?” Efter 44 år i missionstjänst och genom att vi nu själva börjat på en ny pionjärplats (Ubon-Pakse) förstår jag:
A. 
Jag skall själv göra ett bra jobb.
Samtidigt: Lär jag andra att göra jobbet
B. 
Jag skall multiplicera genom att inspirera de lokala att våga göra mitt jobb.  
Samtidigt: De också vågar lära andra att göra deras jobb.
C. Jag behöver inte bli arbetslös. Det finns fortfarande många nya pionjärplatser jag kan gå till, när jag blir överflödig i Ubon-Pakse.
Så det viktiga är:
1.                   Jag gör jobbet
2.                   Jag tränar andra
3.                   Jag inspirerar andra att våga göra mitt jobbet
4.                   Jag Inspirerar andra att träna andra, för att göra deras jobb, och de...

Men fortfarande är Ubon-Pakse ett av de största pionjärområden jag känner till. Anna kom igår från 3 dagars besök till Pakse (Laos) och hon .... var mycket berörd av deras andliga och fysiska situation. En medarbetare skulle komma men hade inte bensin i sin Motorcykel. Och inga pengar att köpa bensin. En annan medarbetare som hade bensin i sin MC, fick hämta henne.

Mottot jobba sig själv överflödig är mycket bra, men lättare sagt än gjort 
                            

Ingvar