14 februari 2017

Min omvärldsanalys 14 feb.

Idag när jag satt bakom ratten kollade jag på bensinmätaren och ....hjälp: Jag behöver tanka snabbt! 

Jag körde in på närmaste bensinstation, även om den inte är billigast på Tjörn. Jag vågade inte riskera att få bensinstopp en dag som denna med massa jobb. 

Och när jag fyllt upp 200kr och satt tryggare bakom ratten började orden ringa i mig: En framtid och ett hopp.
   
Vår omvärld skakar idag. Många känner stor oro för framtiden. Vi ser att det skakar bland våra överheter som Kommun, "Pappa" Staten, EU, FN osv. Vi behöver bra och rättfärdiga "styrande" på alla nivåer, men ingen makthavare på jorden får bli vår klippa nummer 1. Får inte ta plats i stället för konungars Konung och herrars Herre.

Jag tycker mig se 
  • att vi går en allt skakigare framtid till mötes på många områden. Vi behöver "Herrar" och "Konungar" men de får inte ta fel plats. Enda lösningen är att alla människor tar sin rätta plats, med rättfärdighet och prioriterar rätt i livet.
  • att vi går  en allt tryggare framtid till mötes.  När vi inser att vi behöver Gud mer, vi söker Guds rike först då .... tryggare kan ingen vara än Guds barnaskara.   

Min omvärldsanalys för oss i kyrka och mission säger mig:
Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer, och Herrens härlighet går upp över dig. 

Se, mörker skall övertäcka jorden och töcken folken, men över dig
skall Herren gå upp, hans härlighet skall uppenbaras över dig. 
Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig. 

Läs Jes 60:1-3
Om 2 dagar är vi åter i Ubon-Pakse. Följ oss på denna blogg. 
Kärleks-Kramar  från Ingvar 
                                                  
By the Way.. jag körde inte bensinstopp så här på Alla Hjärtans dag: När Guds Agape-kärlek får 1a platsen .. funkar Livet.