31 mars 2017

Vägen; Pakse-Ubon-Bangkok

Under 9 år hade vi ett Vatten och Hälsoprojekt i Salavan öster om Pakse. Några år var jag ansvarig för det projektet och i samband med detta åkte Håkan J, Kjell B och jag vid ett tillfälle vägen Salavan-Pakse-Ubon-Bangkok. 
Denna väg är välanvänd av fattiga och behövande. I söndags var Anna och jag plus fler från arbetet i Ubon-Pakse med på en bra gudsjänst i KM 3 kyrkan i Pakse. 

Så åkte vi 100% fria från människohandel på söndag eftermiddag och kväll samma väg. Vi påmindes om alla som tvingas åka samma väg, som slavar. T.ex. lär affärsmän även nu för tiden vilja "hjälpa" fattiga i södra Laos och i Isaan genom att erbjuda dem THB 20 000 (ungefär 5.100:-kr). Men då måste en av deras barn (vanligtvis en tonåringar) ställer upp och jobbar av pengarna i affärsmannens företag. Många fattiga blir då fast i slaveri -människohandel. 
I våra 3 projekt kan vi numänniskor så de kan växa upp utan att bli slavar. Flera i Salavan-Pakse-Ubon vill nu hjälpa andra att inte ramla dit.




En kvinna från Salavan som nu bor i Pakse säger: Jag vill nu hjälpa till så andra kan växa upp i trygghet och inte (som jag gjort) behöva lida under övergrepp och slavari. 

I går morse vaknade jag upp tidigt pga Jetlag. Tänkte kolla om någon av Tomas Sjödins böcker finns på YouTube. Såg då denna predikan från Smyrna i Göteborg. Lyssna. Den är mycket bra. En dagens väckelspredikan. https://www.youtube.com/watch?v=wdx4449zPIU


Nu jobbar vi 3½ månader med

 härifrån Sverige. Vi möter er gärna under dessa hemmamånader och vill
Ingvar