09 maj 2017

Jag vill göra något.

                                                    
Hörde på radion i morse en reporter fråga en läkare: Varför åker du till farliga platser för att jobba? Hon hade just återvänt från Mosul (Arabic: الموصل‎‎ al-Mawṣil, Kurdish: مووسڵ, Syriac: ܡܘܨܠ, en stad i norra Iraq. Läkaren svarade: ”Jag som många andra känner jag vill göra något”. Och så berättade hon mer hur det är att vara läkare i ett krigsområde.

Vi har det bra i Sverige. Utan att lägga in politiska färger måste vi säga att ”Den svenska modellen” har hjälpt oss. Vi har mycket goda kristna värderingar som de flesta svenskar vill vi skall ha även om man inte är aktivt kristen. Jag möter många som:

a) känner att de jobbar i skolan, vården, och olika typer av myndigheter och företag +++ för att de trivs. De känner det är meningsfullt, kreativt och endel säger: Jag har en kallelse.
b) eller känner att de jobbar bara för att få en inkomst. För att kunna betala räkningarna. Det går bra. 

Ja, vi har mycket att va tacksamma för i Sverige. Vi kan också göra något för andra som inte har det så bra:
  1. ...genom att själva bli Hands-On och göra något själv.
  2. ...genom att stödja andra så de kan göra något. Modellen Hjälp till självhjälp gäller fortfarande i högsta grad.

Vi som jobbat över 40 år i olika missionsprojekt kan göra något själva, men vi har sett tydligt att det bästa är att vi stärker/utrustar/lyfter (bra ord på engelska är empowering) de nationella att göra jobbet. Det finns många som kan och vill, men de behöver uppmuntran och stöd för att komma igång... och i sin tur se att andra runt dem göra jobbet.

Eva Svantesson, kontaktperson för Child Safe uppmanar: Gör något för barnen och tonåringarna i Thailand och Laos. Jag kan garantera att vart enda öre kommer fram.
Ja, ditt stöd behövs nu för att dessa (+fler) skall kunna, i sin tur, hjälpa andra.