12 juni 2017

En helg med mycket inspiration... mitt i församlingen.

Några reflektioner efter en underbar söndag i Elim Mantorp.
  • Den lokala församlingen är min familj.  
1.   Jag får komma som jag är.
2.   Jag får vara den jag är.
3.   Jag får göra vad jag kan. Denna punkt är inte nummer 1 eller 2. 
  • Tillsammans i församlingen växer vi som medlemmar och som ledare i Kyrka, i Mission, i familjen, på jobbet, i samhället .... var vi än är. Och åter talade sanningen till oss att Nr 3 aldrig får bli Nr 1 eller Nr 2.               
  • Mission är alltid först och främst församlingsbaserad. Därifrån pulserar all levande Mission. Och alla som känner Guds kallelse till mission är välkommna, så att församlingen med sin mission blir Guds verk. Tyvärr kan vi missionsarbetare ibland ramla in i tron att vi är en elit som skall fixa missions uppdraget för vi är starka och skickliga. Nej Nej Nej. Detta är Guds verk och alla behövs.
  • Vi räknar med Guds närvaro ....i alla församlingens samlingar, så att vi  blir inspirerade och känner Guds närvaro också mitt i vardagen. Också i missionsuppdraget.
  • Det finns nylagade Guds mat ....  vi kan blir styrkta av också när vi är pastorer och missionärer. En Guds maträtt var. Jag skall själv gå med dig och låta dig få ro. 2 Mos 33:14.
Det finns många fler uppmuntrande reflektioner och "maträtter" från denna helg .... men de får bli en annan gång. Ingvar