17 juli 2017

3 sommartankar denna sommarsöndag

                                                           
Tanke 1. Jag tycker mig se att som ung vill man satsa på pionjärarbete. Nå ut till de onådda. Som medelålders satsar man helst på kontor och sin kariären. Man vill bygga upp en institution. Som äldre vill man åter prioritera att nå de onådda. Vara vid "gräsrötterna".Man vill han många barnbarn. Man vill träna de som tränar andra som +++ Man vill se Multiplikation.
                                                             
Tanke 2. Under detta hemmaår har jag mött många vuxna i Sverige som har en barnatro. Kroppen och själen har vuxit, men anden är undernärd. Man har kvar sin barnatro, men den har svårt att passa inte in i ett vuxenliv. Detta ger sig uttryck på många sätt. Ett är att man älskar Jesus men .... har svårt att älska församlingen. Jag ser att när man är del av en församling så växer man bäst.   
                                                      
Tanke 3. Nu pågår många härliga konferenser. Och jag tycker mig se att konferensernas antal och betydelse växer. Bönen är ju att Gud välsigna oss alla på konfernserna, men också: Gud låt det fungera på samma sätt här hemma i vardagen.
                                                                 
Nu närmar sig vår vardag i Ubon-Pakse. Den 21e juli kommer jag dit. Anna  kommer 10 aug. Ser framemot att gå vidare i att träna många som tränar andra som .....
                                                
Många sommarkramar idag efter en uppmuntrande ekumenisk gudsjänst i Kinna/Skene. Ingvar