15 december 2017

Vi bryter tystnaden och väljer att agera.

Om du som församlingsledare får höra att en av dina medlemmar, som visserligen  inte har varit så aktiv på senare tid i kyrkan, men nu har hotats till livet av sin drogmissbrukande man. Att hennes barn 8 och 9 år blivit blåslagna, att deras liv är i fara. Att mamman blivit skuren i halsen. Vad skulle du och församlingen göra ? Finns det en handlingsplan? Ringer du polisen? Om polisen själv skyddar drogpendlarna i område för att han får mutor, vad gör du då?

Om någon ringer till dig och säger att din dotter och dina barnbarn  blir slagna av en drog-galen pappa och din dotter nyss blivit skuren i halsen av sin man.......vad skulle du göra?

Det är nyttigt att gå till sig själv och se sig själv i situationen och fråga: Vad skulle jag göra om det gällde de mina?

Hur mycket tystnad ligger bakom #metoo# rörelsen? Tystnad från oss som borde ha agerat, men vi gömde oss. Och vi svek.

Imorgon åker Lampuang och jag till en församlings rörelse som just valt att  INTE AGERA. Själv brukar jag finnas i bakgrunden mera när vårt team jobbar. Vi är deras mentorer, stöttar dem rent mentalt när det blir tunga frågor etc, blir deras bollplank och ber för dem. Men teamet fick tillökning för 4 veckor sedan och då får "mormor" rycka in. Allt detta sker på Thai blandat med phasaa Isaan.
Gud hjälp oss att i ödmjukhet vara barnens och Din röst så att hjärtan vaknar upp och ditt folk tar ansvar.
En dag ska du och jag också få frågan: Gav du mig mat, klädde du mig, tog du emot mig, besökte du mig......såg du mig..... talade du för mig...ALLT vad du gör för en av dessa mina minsta det gör du för Mig= JESUS.

Du får gärna be för oss.
Anna