15 juni 2018

Att tala om vem man är.

Då och har vi Child Safe T-shirten på oss.
 
Men inte alltid. Jag har funderat på? Vad är den bra för?


Vi har missionärsvisum och jobbar med 3 projekt både internt i institutioner, som kyrkor, skolor, projekt och träningscenter men också externt mitt-i-samhället. Och där är det speciellt viktigt att folk vet vem vi är. Också för byledare och myndigheter. 
 (3 av dessa är praktikanter). 
 
                                    
                                       
Trasiga människorna har oftast blivit så genomlurade att de tappat tilltron till människor. Vi hör många hjärtskärande upplevelser som satt djupa spår i dem. En 13 årig tjej sa häromdagen:
Mormor säger nu att min mamma har dött. Men jag tror henne inte. Och pappa har jag inte lyckats få kontakt med på 8 månader.

Att bygga upp trovärdighet tar tid. My Track Record är en viktig faktor speciellt när vi vill jobba med de mest onådda och de mest söndriga människorna.

Jag som man, pappa och morfar måste också förstå att barn och ungdomar (och även vuxna) först inte alltid ser mig, utan de ser framför sig sin pappa som försvann eller en man som gjorde övergrepp.

Att bygga upp tillit och att tro på människor tar sin tid. Just nu har Child Safe teamet 10 samlingar i Bun Tarik som ligger längst Laos gränsen för att Build Up Trust. Titeln är: Empowerment. Bygga upp deras egen Will Power. 

Vi märker också att när vi tillsammans som människor här i Ubon-Pakse:
                                          
...så växer också förmågan att lita på Gud. 

Och det fantastiska är att vi har underbara Thai och Laos medarbetare som verkligen bygger upp tillit, trots att de alla kommer från en jobbig uppväxt. De vill visa på något nytt. De vill inte att andra skall uppleva samma fruktansvärda elände som de själva växt upp under.

Så den onda och den goda ”kedjan” går vidare. Att pulsera här som missionär med de nationella bygger upp så de också vågar leva i "den goda kedjan" och lita på andra som nu har det jobbigt. Så de också i sin tur ...kan Build trust.

Och då vågar vi också lita på Gud som lyssnar och tar emot oss på grund av sin stora nåd. Ingvar