23 juli 2018

Dagens folksjukdom - Dagens medicin

Det påstås att ensamheten är vår största folksjukdom. Många upplever ensamheten och utanförskap störst på sommaren. Även mitt i folkmassan kan man också känna sig ensam.

En lärd och uppskattad svensk påstår att ”Ju äldre jag blir desto mer oroar jag mig för olika saker. Jag oroar mig för högt och lågt, stort och smått, nära och kära och människor som jag aldrig ens har träffat.

Så vad är då medicinen mot denna folksjukdom? Ett är säkert. Vi behöver både Gud och församlingen mer och mer dessa dagar. En god medicin även denna sommar är: 

2 Thess 3: 16
                   Må han som är fridens Herre alltid                                                    
                                  och på alla sätt ge er sin frid                          
                    Herren vare med er alla.                                                      

Jag måste säga att när oron vill slå ner mig så ger Guds ord mig frid. Lovsången driver bort oron och ensamheten. Och jag upplever Guds frid när jag är ensam och när jag är tillsammans med andra i församlingslivet. Uppskattar Betel på Klädesholmen som nu i juli har mycket på G..... på en öppen brygga. Fantastiskt. Holmeloppet 2018
blev en succè. Ni är så duktiga. Ser framemot att va med er nästa helg och .... ge er en stor kram.  Ingvar