07 april 2019

Bra-nog-formulär

I alla länder skärper man nu sina regler för ”Ordning och Reda”. Alla måste komma in under systemen och manualerna som finns i institutionerna. Alla behandlas efter sitt kö nummer. Jag satt i fredag i en kö för att förnya mina 2 Thaikörkort (MC och Bil) och väntade troget på nummer D 0092.                                               
Jag satt och tittade på folket. Alla var olika. Alla har de en unik personlig story…. men vad betyder den, om man inte gjort något kriminellt förstås? Alla är vi original, men alla, i alla fall i körkortskön, måste vi först passa in i ett Bra-nog formulär.

Jag kom fram till luckan och ….. min pappersbunt saknade ett dokument. Jag tog MC och åkte genom hela stan och fick det saknade dokument. Då var jag Bra-Nog och fick mina 2 nya körkort.

Förstår att en statlig myndighet måste ha ett ordnings system, men ….. det finns många som inte passar in i systemet. Jag känner flera som kan köra bil och MC men de vågar inte åter utsättas för att bli icke-bra-nog förklarade.

En man berättar med tårar att han som barn ständigt fick höra från sin egen pappa: Det hade varit lättare att träna upp en hund än att träna upp dig”. Dessa ord fastnade
sten-hårt i hans själ.

Det var bara i Guds nåd, Guds kärlek och Guds församling som han fick höra och uppleva de glada nyheterna att han är högt älskad som ett Guds barn. Han blev kristen. Hans pappa är fortfarande buddist.    

Så, i familjelivet och i Guds rike finns Ordning och reda, men först ser vi människan, den lilla svaga människan. Guds kärlek är större. Jesus själv visade hur han inte byggde upp en institution med massa perfekta människor som följde alla perfekta manualer och "regelverket". Han såg först folket, den lilla människan. Nåden går före gärningarna. 

Sedan som Nr 2 vill vi göra det rätta. Vi vill ha ordning och reda. Men det är inte Nr 1.

Ingvar