06 maj 2019

Nr 1 .... hela livet

Det finns en organisation som kallar sig SPACE FOR GRACE. Mycket bra namn. Yes ….. låt oss alltid hela livet ha plats för NÅDEN och alltid ha NÅDEN på 1:a plats.

Det fanns en Jesu lärjunge, som kallade sig ”Den lärjunge som Jesus älskade”. Jag har inte förstått varför Evangelisten Johannes kallade sig detta. Var han självisk eller stolt?
Häromdagen predikade Ajarn Boy här i församlingen STREAMS of GRACE, Ubon över denna beskrivning och jag fick en bra förklaring.

Som nyfrälsta har vi det klart för oss att vi är räddade, bara av nåd. Vi upplever Guds kärlek och hans NÅD som Nr 1 för oss. WOOW, Jesus älskar mig personligen. Fantastiskt.

Men efter några år av lärjungaskap kan vi frestas att tro att vi nu är duktiga. Vi är ”bra-nog” lärjungar. Vi börjar vända på ordningen och sätta Nr 1: ”Den lärjunge som älskar Jesus”. Men då tappar jag NÅDEN på första plats och jag blir religiös. Jag blir bra-nog kristen p.g.a mina egna goda gärningar.

Nej, nej, och åter nej. Hela livet måste:
Nåden vara Nr 1. Den lärjunge som Jesus älskar.  
Mitt gensvar Nr 2. är Jag är en lärjunge som älskar Jesus.

Bäst att hela livet ha NÅDEN som Nr 1. Jag kan inte fixa det genom åren och bli en bra-nog religiös människa. Alltid ser jag på mig själv med ödmjukhet och säger; Jag är den lärjunge som Jesus älskar. Detta var en verklig och personlig upplevelse när jag var 8 år på ett tältmöte i Dalsland. Och den är min enda räddning och gäller hela livet.
Ingvar (Fred)