16 juni 2020

Musik och bakning... att göra lärjungar

I eftermiddag skulle vi precis börja baka tillsammans. Mee har väntat på den dag då han skulle få börja baka. Han har frågat mig flera ggr i veckan. Nu är ugnen kopplad o jordad och vi kan sätta igång.
Vid stod där tillsammans vid diskbänken och plötsligt säger han. Ajarn du är den första som jag vill berätta för här att nu är jag en kristen! Han berättade att han  skrivit 'Christian' i formuläret vid inskrivningen inför det nya läsåret. Hans lärare sa till honom, men dina föräldrar är ju buddister! Du vet väl att det på skolan nästan inte finns någon kristen. Han svarade ja. Läraren frågade varför. Mee berättade att han har gett allmosor sedan han var liten och gått till templet etc, men att han inte upplevt någonsin att det hjälpt honom. Jag vet att Jesus hör mig när jag ber. Jag vill tro på en Gud som jag vet hör mig och hjälper mig när jag får problem.

Jag frågade honom, vad det betydde för honom att vara en kristen: Jag älskar Jesus!
Jag frågade: Vad säger din familj? Dom är OK, jag får bestämma över mitt liv.  Jag sa till mamma att snart kommer du också att tro på Jesus.

Mee var den första unga killen från närområdet som kom in i Music Caféet och vår kyrka. Vi hade inte ens officiellt öppnat verksamheterna när han stod på dörren. Och började spela på pianot. Han älskar musik och är en duktig musiker. Vi lät honom hållas och snart ackompanjerade han vårat musik team, jammade med dem.

I söndags sa jag till Ingvar, kolla in Mee. Han satt och ackompanjerade Ajarn Jeet när hon sjöng lovsång och plötsligt satt han där i tillbedjan med slutna ögon och verkade njuta av Guds närvaro.  

Hade vi en strategi: Att älska honom in i Guds rike, att låta honom vara med oss i allt vad vi sysslat med som om han var en troende redan.
Vilket privilegium att få vara ett vittne till ett mirakel. Idag gläder vi oss med himlens alla änglar.

Visionen med Music Caféet för ungdomar som gillar musik, en plats att hänga, drogfritt, alkoholfritt, en trygg plats med vuxennärvaro har burit frukt. Fler har hittat tillbaka till en relation med Gud.

Vi har fler som väntar på att gränsen ska öppna mot grannlandet, som behöver en plats för upprättelse i trygg miljö.
Kram Anna