31 augusti 2020

Höjder och dalar....

Fredag-söndag varje vecka är super intensiva. Tisdag-torsdag blir lite vad man planerar in, lite mer kontrollerat. Men just helgerna är det mycket decibel och full rulle, det ena avlöser det andra.

Vi är så tacksamma för  många hjälpande händer. Jag tänker på PS 110:3 Villigt kommer ditt folk när du samlar din här. (Your people shall be volunteers in the day of your power). Jag har ofta proklamerat den versen när arbetet växer.  

De sista dagarna har haft lite extra krydda, efterlängtad  försonings process  helt initierad av den Helige Ande. Det står ju att när Han kommer ska han överbevisa som synd, rättfärdighet och dom. Han är så bra på detta och det kan bara bli god frukt av detta.

Fredag eftermiddagen spenderade jag med bakning för samlingar och kaféet. På kvällen Lovsång och Bibelstudie (Aj. Boy undervisade från PS 23:6).

 På lördag delade 'Happy English Hour' med ny 'lärare' efter som vi tyckte att gruppen blev för stor. Men innan dess hämtningar av lunch till voluntärerna och lärare, och både Aj. Boy och jag är runt och plockar upp barn.  

Ingvar brukar va den som fixar bakom kulisserna ser till att ljud och projektor funkar, att det finns mjölk till Music Cafe'et,  batterier till termometern, att det finns glass och annan fika..... när Ingvar inte är här så landar mycket av detta på mig. Jeet fixar 'måla- rita -material', preppar för lekar etc. Tillsammans funkar  vi, men vi saknar Ingvar. Thais kallar honom Fred. Barna frågade var är Uncle Fred?? De saknar honom.

Hälften av barnen kommer från samhället runt kyrkan. De som kan betala 20 Bt för fikat. det värmer när någon mormor kommer med 100 Bt och säger, detta är för dem som inte kan.

Mera extrakrydda, när jag fick höra i röran att gräsklipparen slungat iväg en sten som skapade en vattenläcka och det sprutade vatten ända till grannen.  Samtidigt slungades en sten in i och krossade rutan på vår gamla/lilla Toyota Soluna. 20 minuter innan allt sätter igång behövde jag hem för att trösta stackarn som lyckades med detta.

Söndagen med gudstjänst, predikan och själavård samtal och efter allt på söndag eftermiddag kommer den stund jag inte gillar när Ingvar inte är hemma. Att komma hem efter 3 intensiva dagar till ett hus som är tomt och tyst. Ingen att dela med, att bolla med., det är det värsta.  Så för att hjälpa mig själv bjuder jag pastorsfamiljen på Pizza. Ibland får man hjälpa sig själv. Det funkade. Idag är det måndag och en dag full med ärenden, efter en sen frukost.  

Saknar Ingvar.

Kram

Anna