20 september 2023

Tacksam för nya klarsynta ögon.

                                 

Den 6e september skar ögondoktorn i Göteborg ett hål och plockade ut den grumlade linsen och stoppade i en ny. Och nu går jag 13 dagar senare och förundras över att kunna se med skärpa. Bestämde mig för att vara tacksam för rynkorna jag kan se, och annat med superskärpa. Tack Jesus.

Grå starr är som ett filter som gör att allt blir lite luddigt. Text behövde förstoras. Jag predikade och plockade ofta bibelverserna ur minnet. Tyckte det var jobbigt att inte se ansikten tydligt. Kände mig handikappad.

Nu ser jag smutsen, ser färgernas underbara skärpa och plötsligt .... blev grannens hus så vackert rött och vårat kryp in ser ju riktigt mysigt ut.

Med åren hade världen blivit allt suddigare och skillnaden nu är lite brutal.
Jag kan se så många lärdomar i detta.

Hur har vi det med vår syn? Är vi klarsynta?

Tror vi att vi ser men vi har som en slöja framför ögonen?
Innan operationen blev allt ljus bländande. Solglasögonen hjälpte.
 
''Kom till mig och köp......... ögonsalva, så att du kan se''
Jag måste droppa medicin i mina ögon x 3 /dag i tre veckor.
Min bön: ge mig din ögonsalva så att jag ser med klarhet, allt det du vill att jag ser.

Jag har nu varit hemma sedan 22a maj, och jag har fått tid till vila och vara med familjen. Vi har mött syskonen i många församlingar. Tillsammans har Ingvar och jag också besökt flera äldre vänner som betytt mycket för oss genom åren. Det har varit väldigt uppmuntrande.  Vi har känt att vi kunnat ge uppmuntran också att inte ge upp. Alla  är viktiga i Guds Rike oavsett ålder och kapacitet. Sveriges kristenhet behöver alla generationer.
På torsdag den 21 september åker jag tillbaka till Ubon för några veckor och räknar med att komma tillbaka till Sverige i mitten av december.


Kramar Anna




                                            Kanal 10 studio i Älmhult
 
                                          Magnus och Gunilla Jonegård 
                                                    Rolf Hjort Gangef
                                   Stefan och Margaretha Larsson Orsa