18 november 2023

Religion eller ett liv i relation med den Levande Guden

Vissa delar av mission man inte kan välja bort.

Styrelsemöten, turer till Immigration, visst vore det en dröm att slippa dessa.

Tisdagen och onsdagen var det styrelse möten.

I torsdags var jag till Immigration och när jag såg hur lite folk som köade, tänkte jag att det här går snabbt. När jag satte mig ner för att fylla i ett par dokument kom en kvinnlig tjänsteman ut och sa snabbt. Jag ska fixa det här snabbt. Jag ska hjälpa dig med allt. (Det hör till historien att det aldrig brukar vara krångligt, inte här i Ubon. Men hon ville vara snäll, eller?


Efter att hon skickat mig för att fixa mer dokument en tredje gång började jag tvivla på snällheten.

Jag började känna doften av de små rävarna som förstör vingården. M.a.o. tålamodet var nu på låg nivå, men jag måste hålla masken. Hon var så oorganiserad. Snabbhet i kombination med röra är ingen bra ide`. Jag har fått mitt visum, men hon ska ha ytterligare ett dokument från vår hyresvärd.


Tillslut pratade jag med Far: Om det nu ska vara så onödigt rörigt idag, så måste det väl komma något gott ur det här eller?! 

Det satte sig en man/utlänning bredvid mig. Han började prata och det visade sig att han var från mitt hemland. Och i samtalet talade han om för mig att han kom från Falun och att han var konfirmerad men lämnat kyrkan och nu , att det är farligt i Sverige och att alla kyrkor i Sverige har stängt ner.


Nu vet jag att så inte är fallet, men när han sa orden ’’ att alla kyrkor stängt ner’’ det var som att få en smocka från en man som representerar mitt land, och jag kände mig plötsligt så sorgsen.

Snabbt försökte jag säga att religionen kanske är död men inte den Jesus jag har en relation till.


Innan jag lämnade kontoret sa den ’hjälpsamma tjänstekvinnan (polisen)’  när hon bett om ursäkt (och jag sagt att det finns nåd). ’’Jag tror jag måste byta religion!’’ Kan jag komma till eran kyrka? Javisst ni är välkommen, men det handlar inte om religion utan om Jesus.


På tal om religion så var jag på en hus-invigning samma kväll. En av våra  nya församlingsmedlemmar hade köpt hus. Hennes gamla pappa var med. Väldigt döv, men han sjöng med i de sånger som sjöngs. Jag lyssnade lite på honom innan mötet startade. Han var en beläst man (ovanligt i denna trakten) Han berättade om kristendomens historia över världen. Jag var imponerad av hans kunskap. I slut klämmen sa han: Men det var Gud som startade den första religionen. Han sa Gud var först. 


Jag tänkte : Ja, Gud, Skaparen av himmel och jord och hela universum var först. Men Guds tanke var inte att skapa religion utan att skapa oss in i en relation med Honom. Igenom hela historien finns detta som ett rop från Guds eget hjärta: Kom, kom hem, kom in i min famn, kom hem genom honom min sons död på korset, genom att tro på Jesus den ende som kan rädda oss och ge oss evigt och gemenskap med Gud. Detta är inte religion. Religion är död.  Jesus är vägen sanningen och livet.  


Anna