01 maj 2008

Färgen på min 1:a maj krage är... rutig.

Idag på 1:a maj har jag varit till Immigrationsverket och flyttat över mitt Thailands visum till ett nytt pass. Först trodde vi detta statliga kontor skulle vara stängt idag men ….. det är det inte. Orsaken lär vara att de som arbetar där inte vill bli klassade som arbetare (Labours) utan som Tjänstemän. Inte vara “Blue collar employee” utan “White Collar employee”.

Så är min krage vit eller blå? Kanske jag kan gå i en kraglös T-shirt så behöver jag inte välja? Lösningen kanske är att jag tar på mig en ”missionärskrage” så vet alla. När jag kollar på mig själv just nu, så ser jag att jag har på mig en rutig krage.

Jesus sänder oss ut i världen, som arbetare (Gr. = ergates) till sin skörd. Samtidigt är vi Guds barn. Detta är spännande: Jag som missionär måste kunna relatera och arbeta bland de som har Vit Krage och de som har Blå Krage. Jag är en: Servant-leader... och passar därför inte alltid in i olika klass system.

Och visst skulle jag kunna ta ledigt idag: Det är ju också Kristi Himmelsfärdsdag. Och då är det hjärtats ”krage” som betyder något….. och inte färgen på skjortan.
"... Jesus lyfte upp sina händer och välsignade dem. Och medan han välsignade dem...." Luk 24:50

Ingvar.