10 november 2008

Kan jag dela makten med ”Roberth Mugabe”?

Även om jag aldrig varit i Afrika och verkligen inte tänker bli politiker i Zimbabwe har ändå frågan ringt i mig nu över en vecka: ”Kan jag dela makten med ”Roberth Mugabe”?”

För 84 år sedan föddes Mugabe på en bra plats, på en missionsstation. Under många år gjorde han många bra saker. Han blev en modig pionjär och stor fridhetskämpe. Nu lider 13 miljoner människor under hans makt. Val och påtryckningar har inte fått bort honom från makten. Nu försöker man lösa problemet med: Maktdelning, Power-sharing.

Bilden kan vara haltande men …..... nog finns det många ”makter” runt oss, som vill styra och ställa på sitt sätt. Och blir det konflikter är det en frestelse att söka lösa problemet med ”maktdelning”.

Jesus kunde vara ”syndarnas och publikanernas” vän, utan att dela makten med dem. Han hade en gudomlig väg mitt bland det onda och mitt bland onda herrar där han förmedlade 100 % kärlek och 100 % vänskap, utan maktdelning. Gud hjälp oss att gå samma Guds-Rikes-Väg idag, även om det först kan se omöjligt ut. Ingvar