19 november 2009

Någon har stulit och kastat bort nyckeln.

Först mötte jag dem i somras på en avskiljningsgudstjänst i Götene. Nu mitt i en medelstor stad i Thailand och mitt i deras språkstudier. Visst har livet för Samuel & Maria (fingerade namn) med sina 3 härliga barn förändrats radikalt, sedan jag mötte dem sist.

De är en härlig familj, med mycket glädje även om detta ”kapitlet” i deras liv på skolbänken är tuff. De vill förstås så snabbt som möjligt börja jobba, men …. de går nu först helhjärtat in för sina Thaistudier. Heja på, vi ber för er!

Åter bekräftas min teori: Thailand är ett lätt och underbart land att turista i men ett av Asiens svåraste länder att jobba i. Man möter mycket vänlighet och leende på utsidan, men samtidigt, där inne, finns det många stängda mörka rum, med många hänglås. Och det värsta är: Någon har stulit och kastat bort nyckeln!

Så, vill jag göra något snabbt med frukt som syns, skall jag absolut inte åka till Thailand, utan snarare till Kolkata eller Bangladesh. Men samtidigt, vill jag lyda den kallelse jag fått att tjäna Gud, då funkar det även i det tuffa Thailand. Och det roligaste jag nu ser är att fler och fler börjar hitta den försvunna nyckeln, som är JESUS.

Jag ser 3 orsaker till leende:
1. Äkta glädje därinne.
2. Osäkerhet eller rädsla.
3. För att dölja mörka rum där inne.

Trevligt att möta människor som tar nya tuffa utmaningar i livet, så att andra kan hitta sin förlorade nyckel. Ingvar