16 november 2009

Söndagar med de lokala - vilken dag!

Höjdpunkterna på mina resor är Söndagar-med-de-lokala. Jag uppskattar att vara tillsammans med ”de lokala” i olika projekt, på kontor och i deras vardagsliv, men att uppleva enhet med dem i gudstjänstlivet – det är fantastiskt. Inget går upp mot att känna sig ETT med dem, trots så enormt olika bakgrund. Detta är gudomligt. Gårdagen var just en sådan fantastisk dag:
På förmiddagen åkte Owe och jag till en av de 3 evangeliska registrerade kyrkorna i stan. Kyrkan var fullsatt och det kändes gott. Så åkte vi till en av förstäderna, till en ny församling bland inflyttade arbetare och studerande. Här var det mat och gudstjänst. Sången och vittnesbörden var levande och inspirerande.
Klockan 5 var det dags för en engelsk gudstjänst. Detta var också en bra gudstjänst med deltagare från många länder.
På kvällen firande vi en svensk som fyllde 34 år med att äta på en indisk restaurang. Kyparen kom från Jessore distriktet i Bangladesh och tog upp beställningen från mig ….. på Bengali.
Så gårdagen var verkligen mångkulturell, men bäst av allt var enheten i anden och jag kände mig hemma, bland syskon. Samtidigt vet jag att många kristna i detta land, speciellt på landsbygden och de som flyttar in i städerna som arbetare, lider under stor förföljelse och förtryck. Ingvar