07 november 2009

Ord och bön – i det offentliga rummet.

Igår hade vi ”BLESS CHIANG MAI” alla-kyrkors bönemöte i Chiang Mai. Vi var 2.000 - 3.000 personer som bad och sjöng tillsammans. Detta årliga bönemöte har tidigare år varit innomhus, men nu i år - mitt på Tha Phae Gate. Detta var ingen ”uppvisning” utan en äkta tillbedjan och sång tillsammans inför vår Herre, på stans mest offentliga och centrala plats. Helt underbart.

Under dessa 3 timmar passerade många Thai och utlänningar. Man såg att de berördes när vi mitt i samhället, mitt i det offentliga rummet - kan leva ut en äkta och naturligt kristen tro. Då blir också det kristna livet helt fantastiskt. Visst behöver vi våra cellgrupper och mindre samlingar, men att då och då mitt i stan samlas till hela-stan-samling ……. det lyfter och förändrar.

En som inspirerar mig att ”gå ut”…. är Stefan Svärd vår ordförande i EFK. Han är pastor i Stockholm (plus mycket mer) samtidigt som han är en stark förespråkare för att göra den kristna rösten hörd i det offentliga rummet. För några dagar sedan meddelade Stefan tyvärr att han i maj nästa år kommer att sluta som ordförande i EFK. Han är en Styrelseordförande som inspirerar mig, även 710 mil bort från styrelsebordet. Jag kommer verkligen att sakna honom som Ordförande i EFK.

Stefan, det gläder mig att du påstår: ”Jag tänker dock inte bli tyst efter maj 2010, utan kanske ännu frimodigare i att dela med mig av min tro och mina övertygelser, och fortsätta försöka vara engagerad i det offentliga rummet”.

Fortsätt att vara "ord-förande" och "handlings-förande" där inne och där ute! Ingvar